*** Przyjrzyj się wesoło ludziom i światu wokoło… Czy widzisz nawyki nauki matematyki? Tak już jest, było i będzie, że matma jest wszędzie! Nie wierzycie?! O rany… A skale, mapy i plany?! A litry na każdej butelce?! A w banku – rosnące wielce- procenty i nominały?! Związek z matmą niemały! Ponadto.. pola, wymiary, metry, ary, hektary … Czy teraz rozumiesz dlaczego uczysz się tego wszystkiego? Marta Piróg |
PROCENTY Jeśli ćwiczyć będziesz stale, w nauce będziesz nieugięty, to przekonasz się już wkrótce, jakie łatwe są procenty. Jeden procent – jedna setna trzy procenty – setnych trzy, pięćdziesiąt procent to połowa, czas, byś wyliczał i ty! Siedemdziesiąt pięć licz, jeśli masz chęć! To trzy czwarte przecież wie każdy na świecie! A dwadzieścia pięć jedną czwartą będzie, jeśli się zapytasz, tak odpowiedzą ci wszędzie. Sto takich procentów stanowi jedność już. Bierz się do roboty, ucz się, głową rusz! Agata Cenkała |
WZORY Gdy chcesz obliczyć pole figury, musisz podnieść głowę do góry. Przypomnij sobie wzory z dawnego tematu a razy a, to pole kwadratu! Trójkąt swój wzór na pewno też ma: a razy h podzielić na dwa! Pole rombu też skomplikowane: e razy f przez dwa łamane! Równoległobok to prostokąt pochylony, więc oba powinny mieć wzór podobny. Równoległobok a razy h powiedzieć chce, a prostokąt mówi, że nie h tylko b. Na koniec został najtrudniejszy wzór, więc uważnie słuchaj kolego mój! Weź w nawias sumę a i b, pomnóż przez h. Gdy to podzielisz jeszcze przez dwa, rozwiąże się zagadka ta! Agata Cenkała |
*** Dostałam od taty dwa żółte kwadraty. Równe boki miały. Na stole leżały. Każdy cztery kąty! Znalazłby się piąty- gdyby nie był kwadratem, ale jego bratem! W końcu każda figura: czy jest ładna, czy bura to rodzina ta sama! Okrąg to jest koła mama, ciotką prostokąta – dziadek pewnego trójkąta! A trapezu siostrzenicą- romb stojący przed ulicą. Marta Piróg |
*** W tym oto wierszyku będzie dużo krzyku! Dużo kresek, dwa kwadraty i pudełko od herbaty! Procent, kąty i ułamki no i prostokątów ramki. Usłyszycie różne prawa… Matma przecież to zabawa! Marta Piróg |
*** Matematyka – trudna sprawa, ale za to jest ciekawa. Daje dużo nam radości gdy liczymy nierówności. Dodajemy i mnożymy. Matmy pilnie się uczymy. Rysujemy też figury: dużo tu architektury! I tak w kółko, kwadrat, romb- nawet gdy nas boli ząb. Marta Piróg |
*** Licząc wciąż równania, sprawdzając porównania, rysując współrzędności rozwijamy zdolności! Przeglądając podręczniki – coraz lepsze już wyniki! Ładniejsze także figury, więc oceny do góry! Wykresy oraz rubryki, bo trudnej matematyki uczyć trzeba się stale! Nie zaprzestawać w tym wcale! Marta Piróg |
*** Mam wierzchołki i podstawę. Mam ramiona, co ciekawe. Mam trzy boki, kąty trzy Czym jestem? Powiedz mi! Agata Cenkała *** Są we mnie dwie przyprostokątne, nie występują u mnie przekątne. Przeciwprostokątna jest naprzeciw kąta prostego, nie ma w tym nic trudnego! Agata Cenkała *** Kto moje zasady dobrze rozumie, na pewno kąty we mnie obliczyć umie. Bo przecież łatwa to jest sprawa i nauka i zabawa! Agata Cenkała |