|
1.Określenie form aktywności ucznia oraz częstości ich sprawdzania
KLASA IV |
KLASA V |
KLASA VI |
KLASA VII |
W I semestrze odbędą się 3 prace klasowe z następujących działów: 1. Liczby naturalne cz. I 2. Liczby naturalne cz. II 3. Działania pisemne.
W II semestrze 4 prace klasowe: 1. Figury geometryczne cz. I 2. Ułamki zwykłe. 3. Ułamki dziesiętne. 4. Figury geometryczne cz. II
|
W I semestrze odbędą się 4 prace klasowe: 1. Liczby naturalne. 2. Własności liczb naturalnych. 3. Ułamki zwykłe. 4. Figury na płaszczyźnie.
W II semestrze odbędą się 4 prace klasowe: 1. Ułamki dziesiętne. 2. Pola figur. 3. Liczby całkowite. 4. Graniastosłupy.
|
W I semestrze odbędą się 4 prace klasowe: 1. Liczby naturalne i ułamki. 2. Liczby na co dzień. 3. Figury na płaszczyźnie. 4. Pola wielokątów.
W II semestrze odbędą się 4 prace klasowe: 1. Liczby wymierne 2. Figury przestrzenne. 3. Wyrażenia algebraiczne. 4. Równania i nierówności.
|
W I semestrze odbędą się 4 prace klasowe: 1. Liczby i działania. 2. Procenty. 3. Figury geometryczne. 4. Wyrażenia algebraiczne.
W II semestrze odbędą się 4 prace klasowe: 1. Równania. 2. Pierwiastki i potęgi. 3. Graniastosłupy. 4. Statystyka.
|
2. Ocenie podlegać będą:
1. prace pisemne
- w semestrze 3-4 całogodzinne prace klasowe zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem,
- w semestrze co najmniej 2 kartkówki (niezapowiedziana forma odpowiedzi pisemnej nieprzekraczająca 15 minut i obejmująca materiał z trzech ostatnich tematów)
- w semestrze co najmniej 2 prace domowe,
2. odpowiedzi ustne
- w semestrze co najmniej 1 ocena z odpowiedzi przy tablicy, gdzie ocena:
bdb - to odpowiedź bezbłędna, samodzielna, wyczerpująca,
db - to odpowiedź bezbłędna, samodzielna, niepełna,
dst - to odpowiedź bezbłędna, niepełna, z małą pomocą nauczyciela,
dop - to odpowiedź błędna, lecz przy dużej pomocy nauczyciela uczeń odpowiada na pytania o niewielkim stopniu trudności,
ndst - brak odpowiedzi, odpowiedź wykazująca absolutny brak opanowania wiadomości określonych programem, uczeń nie potrafi rozwiązać zadania o znikomym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,
3. uczeń może otrzymać ocenę dodatkową za:
- aktywny udział w lekcji,
- pracę domową dla chętnych,
- udział w konkursach i olimpiadach,
- wykonanie pomocy dydaktycznej do pracowni matematycznej,
- pracę w grupie,
4. Szczególnym formom oceniania bieżącego nadana jest następująca waga:
Forma sprawdzania wiedzy |
Waga |
Praca klasowa, szczególne osiągnięcia |
4 |
Kartkówka, test, diagnoza |
3 |
Odpowiedź ustna |
2 |
Praca domowa, aktywność, praca na lekcji, i inne |
1 |
5. Uczeń może być oceniony:
- oceną,
- plusem lub minusem.
Zamiana plusów i minusów na ocenę:
PLUSY / MINUSY |
OCENA |
+ + + + + |
bardzo dobry |
+ + + + - |
dobry |
+ + + - - |
dostateczny |
+ + - - - |
dopuszczający |
+ - - - - |
niedostateczny |
6. konsekwencje nie przygotowania:
- uczeń, który w czasie pisania prac pisemnych ściąga, otrzymuje ocenę niedostateczną,
- za brak pracy domowej bez uprzedniego zgłoszenia uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną; musi ją obowiązkowo wykonać,
- za brak pracy domowej po uprzednim zgłoszeniu uczeń otrzymuje ( - ), w semestrze uczeń może mieć 3 nieprzygotowania, za 4 i kolejne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną,
- w przypadku usprawiedliwionej, dłuższej (powyżej 3 dni) nieobecności ucznia, ma on obowiązek uzupełnić braki w terminie do tygodnia od powrotu do szkoły, w tym czasie ma prawo być nieoceniany
3. Warunki przeprowadzania prac klasowych i ich ocena
- prace klasowe przeprowadza się po zakończeniu działów programowych, oraz po ich utrwaleniu i powtórzeniu,
- terminy prac klasowych są ustalane z uczniami,
- poprawą pracy klasowej, jej omówienie i ocenę należy wykonać w ciągu dwóch tygodni, a w przypadku braków w wiadomościach z danego hasła programowego, należy dodatkowo przeznaczyć jedną lekcję na ich uzupełnienie,
- klasę należy zapoznać ze szczegółową punktacją pracy klasowej, każdemu uczniowi należy również podać ilość uzyskanych punktów, za każdą pracę pisemną,
- uczeń nieobecny na pracy klasowej, zobowiązany jest do jej zaliczenia podczas zajęć lekcyjnych, w ciągu 2 tygodni w terminie uzgodnionym z nauczycielem. W przypadkach szczególnych (nieobecność spowodowana chorobą ), termin zaliczenia pozostaje do uzgodnienia z nauczycielem. Za nie zaliczenie danej pracy uczeń dostaje ocenę niedostateczną,
- prace pisemne oddawane są uczniom .
Prace pisemne oceniane są w systemie punktowym według następującego sposobu przeliczenia liczby punktów na ocenę szkolną:
0% - 29% punktów, to ocena niedostateczna ( 1 – ndst )
30% - 49% punktów, to ocena dopuszczająca ( 2 - dop )
50% - 69% punktów, to ocena dostateczna ( 3 - dst )
70% - 85% punktów, to ocena dobra ( 4 - db )
86% - 99% punktów, to ocena bardzo dobra ( 5 - bdb )
100% punktów, to ocena celująca ( 6 - cel )
4. Poprawa ocen:
Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej ze sprawdzianu.
O możliwości poprawy oceny wyższej niż niedostateczna decyduje nauczyciel uczący.
Poprawione prace pisemne odnotowane w dzienniku; ocena poprawiona jest wstawiana w oddzielnej kolumnie z tą samą wagą.
Uczniowie otrzymują do wglądu prace pisemne. Po zapoznaniu się z nimi oddają nauczycielowi danego przedmiotu. Wyżej wymienione prace są przechowywane
przez nauczyciela i mogą być ponownie udostępnione rodzicom na: konsultacjach, zebraniach ogólnych bądź w wyniku indywidualnych uzgodnień z nauczycielem.
b. Zasady poprawiania ocen:
- uczeń ma prawo do jednokrotnego poprawiania pracy w formie ustalonej przez nauczyciela i w czasie z nim uzgodnionym,
· - w przypadku nieuzasadnionego nieprzybycia na sprawdzian poprawiający uczeń traci możliwość poprawy,
· - w przypadku uzyskania oceny niższej uczeń pozostaje przy ocenie wyższej,
5. Kryteria oceny
- kryteria są jawne, znane uczniom na początku każdego semestru,
- uczeń oceniany jest systematycznie i równomiernie na przestrzeni całego semestru,
- sprawdzanie wiedzy odbywa się w sposób pisemny i ustny,
- błędy ortograficzne nie wpływają na ocenę prac pisemnych,
- wartości ocen są zróżnicowane,
- wyniki prac klasowych stawiamy na czerwono,
- oceny z odpowiedzi na lekcjach, aktywności, prac domowych, działań praktycznych, konkursów stawiamy kolorem czarnym lub niebieskim,
- oceny z kartkówek stawiamy kolorem zielonym.
6. Ustalenie oceny semestralnej i rocznej
Oceny
śródroczne i roczne wystawia nauczyciel przedmiotu, na podstawie średniej
z dziennika elektronicznego, według następującego kryterium:
1,00 – 1,49 – ocena niedostateczna
1,50 – 2,49 – ocena dopuszczająca
2,50 – 3,49 – ocena dostateczna
3,50 – 4,49 – ocena dobra
4,50 – 5,49 – ocena bardzo dobra
5,50 – 6,00 – ocena celująca
Nauczyciel ma prawo podnieść ocenę na wyższą jeśli
uzna, że średnia ocen ważonych nie oddaje w pełni wkładu ucznia
i
jego zaangażowania w naukę danego przedmiotu. Oceny przewidywane nie są wiążące
i mogą ulec zmianie.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który :
- posiadł wiedzę i
umiejętności w 100 proc. objęte programem nauczania danego przedmiotu,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów
teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
- osiąga sukcesy w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych i innych,
kwalifikując się do finałów na szczeblu okręgowym, regionalnym, wojewódzkim albo
krajowym.
Laureaci i finaliści konkursów o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych ocenę roczną celującą.
Laureaci i finaliści
konkursów o zasięgu okręgowym i regionalnym otrzymują z danych zajęć
edukacyjnych ocenę śródroczną celującą.